miercuri, 22 ianuarie 2014

STILURILE ÎN ARTA DECORATIVĂ - STILUL EMPIRE


Opera din Paris - Franța





Este reprezentativ pentru noua societate franceză ieșită din revoluția care dăduse tonul în toate domeniile vieții, inclusiv în artă. Ignorând rafinamentul trecutului, ea avea nevoie de un lux produs rapid și în cantități mari. Este epoca în care se inventează războiul de țesut Jacard (ceea ce va revoluționa întregul sistem de țesut executat manual până atunci); MOBILIERUL conceput și el în ample planuri regulate, ceea ce va sugera întrebuințarea mașinii. Stilul EMPIRE introduce concepția industrială în arta decorativă, chiar dacă aceasta nu se vede și nu se simte în somptuoasele interioare din timpul Imperiului. Dar că așa ne-o demonstrează decorația murală, mobilierul și țesăturile care sunt realizate ca niște suprafețe vaste și plate pe care sunt aplicate o figură alegorică, un cartuș sau un romb, o elipsă, un feston, un bronz aurit, o bandă sau o friză, cu scopul de a înfrumuseța formele nude. CULORILE dominante sunt roșul (acajuul este materialul cel mai utilizat) ornamentat cu bronz aurit. Dincolo de aceste tonuri, folosite în special în apartamentele de mare lux, au fost întrebuințate culorile pastelate, pornite de la alb, spre crem, bej, etc., apoi violetul, brunul și bleul-azuriu, cu accente de roșu-închis (stacojiu), cu mici galoane sau filete de aur ori bronz aurit.
 


File:Versailles Grand Trianon Napoleon's Chamber.jpg

Camera lui Napoleon – Marele Trianon – Versailles- Franța




1-blue
Cameră stil Empire


Arhitectura interioară include plafoane în lemn natural sau ornat cu reliefuri aurite (fie pe fond alb, fie pe unul colorat). Motivele sunt dispuse geometric. În mijloc există o rozetă centrală cu foi și frunze stilizate; cornișa este amplu decorată cu reliefuri plate sau mai evidente, reprezentând palmete, stele, albine, ramuri și frunze.

PARDOSEALA este parchetată sau acoperită cu dale de piatră sau ceramică, dispuse în stele, romburi, carouri.

PEREȚII sunt acoperiți cu stucaturi, cu tapete sau țesături (aplicate neted pe suprafețe sau în drapaje).

UȘILE sunt din panouri simple, decorate cu o figură centrală, de inspirație pompeiană. Pe frontonul canatului se aplică o pictură de asemenea pompeiană.

LĂMPILE erau cu ulei și fitil (adesea cu dublu curent de aer și cu rezervorul mai înalt decât fitilul), denumite quinquet (se citește kinke). CANDELABRELE erau concepute ca niște Victorii înaripate pe un glob pământesc, iar LUSTRELE din metal verde aveau formă de vase ornamentate cu palmete pe care erau plantate brațe în formă de corn al abundenței.




ȚESĂTURILE stilului Rempire sunt damascurile cu fond bleu sau brun, satinuri cu fonduri de verde, roz sau mov, catifele și broșeuri în aceleași culori, brocarturi broșate cu aur sau argint, taftale, țesături de bumbac cu motivele luate din repertoriul general, museline. Toate acestea erau folosite în interioare pentru draperii, perdele, pentru acoperit unele mobile, pentru perne și tapițerii (în tapițerie se întrebuințează și pielea).

Motivele tuturor țesăturilor sunt luate din registrul stilului, dar având unele particularități; pe verde motivele erau aurite, iar bordurile violete, pe violet și roșu – motivele erau albe , etc. Pe țesăturile din bumbac denumite de Jouy – motivele erau luate din Paul și Virginia, din fabulele lui La Fontaine. Pe stofele destinate tapițeriei apăreau motive florale, arbori și fructe.



Motiv Empire



COVOARELEerau savonerii în care stilul s-a exprimat prin rozacee, fascii frunze de lauri sau de palma, cornuri ale abundenței din care se revărsau flori, instrumente muzicale, atribute militare, iar în bordură litera N (Napoleon). Centrul avea un motiv mare. Decorația era simetrică și concentrică.

ȘEMINEELE erau din marmură albă, având la colțuri coloane de cariatide sau alte elemente: obeliscuri, sfincși, lei cu aripi etc. Pe placă se așezau obiecte de bronz. În acest stil au fost foarte la modă bibelourile din porțelan de Sevres și de Saxa, vase, cupe, miniaturi cu scene de gen, peisaje etc. Porțelanul era pictat și montat în elemente de bronz sau ornat cu bronz aurit. Există și alte materiale întrebuințate pentru bibelouri: faianța, biscuitul, bronzul, precum și aurul și argintul.

CEASORNICELE, mai ales pendulele, aveau forme de statuete: Victorii, figuri feminine cu îmbrăcăminte antică sau zeitîți romane ca Minerva, Mercur, etc. Există și altele, cu cadranul montat pe un soclu fix de bronz aurit sau de marmură albă.








http://www.essential-architecture.com/IMAGES/Clock_Thomire_Louvre.jpg



LUSTRELE pentru plafoane au forma unor cupe răsturnate, o centură de bronz bogat ornată și numeroase franjuri de crista sau chiar un fel de jupă formată din franjurile ce înconjoară centura.




MOBILIERUL a fost mai întâi lucrat în acaju, iar după instituirea blocadei, în diverse esențe autohtone, care erau vopsite în culori pastelate și pitate. Acajul era încrustat cu abanos, cu esențe de lemn în culori deschise sau cu metal. Cele mai răspândite erau piesele pe care se aplicau motive de bronz aurit. Nu s-a utilizat decât în puține cazuri sculptura, dar au fost folosite intens elemente fasonate, ca balustre sau coloane drepte, subțiate spre bază și având îndeobște terminațiile (capitele sau postamente) în metal. Picioarele și postamentele sunt însă, la scaune și fotolii, și în formă de cariatide, sfincși cu aripi, gheare de leu sau labe de alte animale, gât de lebădă etc. Când picioarele sunt sfincși, aripile intră în rezemătoarea brațelor (sursa de inspirație este fără îndoială originalul egiptean aflat la Luvru). Motivele de bronz strălucitor sau mat aurit, înnegrit sau înverzit, aplicate izolat pe mobile în frize, frontoane, centurile meselor (pe care se așază placa) etc. Sunt o rozetă stilizată având de o parte și de alta câte o ramură sau două dispuse pe orizontală, emblema imperială N, trofee antice și de război, vulturul imperial, motive egiptene, grifoni, himere, centauri, păsări, albine, rombul cu o treflă centrală, coronițe sau rozete (mai ales pentru locul unde se introduce cheia în broasca ușii), ca și ramuri de lauri, frunze de acant alungite, flori cu patru petale, dar și grele coroane legate cu panglici sau ghirlande, cornuri ale abundenței din care se revarsă o profuziune de flori, instrumente muzicale (există o preferință marcată pentru liră), femei înaripate etc.




Masă rotundă stil Empire


PRINCIPALELE PIESE sunt: MESELE care au formă rotundă (ca în antichitatea greacă și romană), cu un picior central gros, așezat pe o bază ăn triunghi sau cu trei picioare reunite în partea de jos de o placă triunghiulară; gheridonul este tot rotund, cu o placă de marmură și are același sistem de postament ca și mesele (unul sau trei picioare). Obiecte foarte uzitate au fost mesele de toaletă, deasupra cărora era plasată o oglindă susținută de două coloane, pe care erau montate sfeșnice, și lavabourile (un fel de trepied, înalt cu două platouri, unul deasupra pentru lighean, iar altul aproape de bază, pe care se așeza o cană). Să reținem că în acest timp nu exista nici o cameră de dormit (în apartamentele luxoase, desirug) fără lavabo. Se pare că Empire-ul desființează obiceiul nobiliar de a se folosi parfumul în locul spălatului zilnic. Există fără îndoială în rândurile noii nobilimi o mai marcantă grijă pentru curățenia corporală.



BIBLIOTECA era o piesă de mobilier importantă. Are vitrine mari cu geamuri, iar în partea inferioară are uși cu câteva motive ornamentale de bronz. Este o piesă fără nici un fel de postament, așezată direct pe pardosea.

La fel de simple sunt și COMODELE acoperite cu o placă de marmură gri sau neagră și având trei sau patru sertare, cu o ornamentație destul de redusă.

CONSOLELE, cu două picioare în față, formate din cariatide și alte două în spate, simple, au o centură foarte bogat ornată. Această piesă este foarte prețuită și extrem de răspândită.

După cum foarte răspândite au fost JARDINIERELE, de diverse forme. Orice interior de preț trebuia să aibă jardinieră, fie că era o măsuță sau un bazin dintr-o tablă subțire, umplut cu pământ.


















Tronul lui Napoleon



PATURILE, așezate lângă perete, adeseori pe o estradă, erau înconjurate de un baldachin. În Muzeul de artă decorativă din Paris se păstrează un splendid exemplar imperial, al cărui baldachin este în formă de cerc mare, îmbrăcat în catifea roșie, pe care sunt brodate cu aur ghirlande fine; deasupra acestui cerc este montat vulturul imperial cu câteva ramuri. Perdelele care pornesc din rond înconjoară patul, așezat pe un postament. În același muzeu, există gheridoane, lavabouri, scaune și fotolii din epoca imperială. Domină puternic culoarea roșie și cea a bronzului. În ciuda fastului pe care-l degajă, piesele par surprinzător de incomode. Mai puțin rigide, mai simple și mai apropiate de concepția noastră asupra dimensiunilor sunt piesele expuse de Muzeul Luvru . Ceea ce înseamnă că mobilierul Empire, conceput în anumite canoane, are calități mai reduse sau mai accentuate de confort, în funcție de atelierele care le-au produs.